Nõustamine
Eesti kõrghariduse süsteemi mõjul on tekkinud olukord, kus
infoteaduse haridusega spetsialistid ei tunne infotehnoloogia
võimalusi ja infotehnoloogiaalase hariduse saanud eksperdid ei tunne
teabe korraldamise põhimõtteid. Meie arvates on see peamine põhjus,
miks infohaldustarkvara juurutamine Eestis nii sageli ebaõnnestub.
Saame pakkuda abi, et lahendada infohaldusega seotud probleeme,
nagu näiteks:
- ISO kvaliteedisertifikaadi saamiseks tuleb teha
muudatusi infohalduse korraldamises;
- infohalduse seostamine äri- ja tööprotsessidega;
- infohaldusega seotud tarkvara ei vasta enam vajadustele ja
oleks vaja otsustada, kas see vajab uuendamist või
väljavahetamist, ning koostada plaan uue juurutamiseks;
- failide haldamine kasvab üle pea: inimestel kulub üha
rohkem väärtuslikku aega vajaliku faili ja selle õige versiooni
leidmiseks;
- infohalduse kulud suurenevad pidevalt: kulud paberile
ei vähene, IT-haldus aga küsib alatasa raha juurde uute
andmekandjate ostmiseks;
- on tekkinud soov integreerida infohaldus nii, et eri
süsteemide teavet saaks otsida ühest kohast.
Kuid lisaks üldisemate problemide lahendamisele saame olla nõu ja
jõuga abiks ka konkreetsemates küsimustes, nagu:
- info kirjeldamine (sh taksonoomia ja metaandmed) ja
otsimine;
- info korrastamine (struktureerimine, klassifitseerimine),
säilitamine ja arhiveerimine;
- organisatsioonile infohalduseks sobiva tarkvara
hankimiseks nõuete koostamine;
- infohalduseks sobiva tarkvara valimine;
- digitaalse info arhiveerimine ja säilitamine;
- abi infohalduseks sobiva tarkvara juurutamisel või
teiste infosüsteemidega integreerimisel jne.
Kõiki näiteid pole võimalik siin loetleda. Kui tekib
küsimusi, võtke ühendust ja räägime lähemalt. Saame vajadusel
esindada organisatsiooni suhtlemisel IT-partneriga või olla
IT-firmas nõunikuna sisuhaldustarkvara juurutamise meeskonnas.
Nõustamisel lähtume põhimõttest: selgita välja tegelik
probleemi põhjus, leia probleemile lahendusvariandid ja koosta
tegevuskava probleemi lahendamiseks.
Kindlasti on parem tulla meie juurde nõu küsima probleemi
teadvustamise hetkel, mitte siis, kui lahenduse otsimisele on
kulutatud juba palju aega või kui esimese lahendusega on tupikusse
jõutud.
Üldjuhul, nõustamise käigus tuleb läbi teha järgmised
etapid:
1. Probleemi täpsustamine ja kirjeldamine
Selles etapis püüame leida tellijaga ühise
keele, muu hulgas veendumaks, et kõik pooled terminitest ühtemoodi
aru saavad. Kogemus ütleb, et see on hädavajalik: muidu võib juhtuda
näiteks nii, et tellija nimetab failiks kliendi kohta kokku pandud
dokumentide kogumit, IT-firma aga arvab, et tegemist on ühe
pdf-vormingus dokumendiga. Või näiteks nii, et tellija soovib
tööülesannete suunamist, kuid nimetab, seda "töövooks", mis tähendab
tööülesannete jada.
Selle etapi
tulemus on probleemi kirjeldus, mis on lähteülesanne nõustajale, ja
tunnused, mille põhjal saab hiljem hinnata, kas nõustaja pakutud
lahendus vastas lähteülesandele, ja mõõta, kas probleem sai edukalt
lahendatud.
2. Probleemi analüüs
Selle etapi käigus vaatame kohapeal üle,
kus ja kuidas probleem avaldub ning kuidas infohaldus on tervikuna
korraldatud. Harilikult saame selles etapis teada, mida on vaja veel
uurida, et probleemile lahendus leida. Olukorra analüüsiks kasutame
olenevalt probleemist sobivaimat meetodite kombinatsiooni: suhtleme
võtmeisikutega, tutvume infohaldust puudutava töökorraldusega,
dokumentatsiooni ja tarkvaraga, jälgime failidega toimetamist
igapäevatöös, küsitleme kirjalikult jne.
Selle etapi
tulemus on tervikpilt tegelikust probleemist ja selle mõjuulatusest
ning esimene nägemus võimalikest lahendustest. Seejuures võib
tekkida vajadus täpsustada esimeses etapis koostatud
probleemikirjeldust ja tulemuste hindamise lähtekohti.
3. Lahenduse otsimine ja kirjeldamine
Selle etapi raames otsime probleemile
lahendust. Parem, kui lahendusvariante oleks mitu, ning reeglina
kipubki see nii olema. Kuid kõigi variantide põhjalik uurimine pole
otstarbekas; seepärast tuleb koos tellijaga valida 1-2 välja ja
nendega detailsemalt edasi töötada. Harilikult on igal lahendusel
oma nõrgad ja tugevad küljed, need püüame tellijale ära seletada.
Näiteks eeldab mõni lahendus suuremaid investeeringuid, kuid on
jätkusuutlikum, teine aga võib piirduda ainult töökorralduse
muudatusega; mõni on tehniliselt keerukas ja teise puhul võib
lisanduda riskifaktoreid.
Etapi tulemuseks
on olenevalt ülesandepüstitusest eri lahendusvariantide kirjeldused
või kogu organisatsiooni info- ja dokumendihalduse uus visioon. Iga
lahenduse kirjelduses näitame lahenduse tugevad ja nõrgad kohad ning
muud võimalikud probleemid, eeldused ja riskifaktorid.
4. Problemi lahenduse tegevuskava koostamine
Selles etapis koostame tellija eelistatud
lahendusvariandi või -variantide jaoks tegevuskava(d). Tegevuskava
sisaldab soovitusi selle kohta, mis tuleks ära teha probleemi
lahendamiseks. Võimalike soovituste näiteid: muuta mingis töölõigus
töökorraldust; luua dokumendiringlusega seotud tööülesanded või
töövoog; soetada skanner sissetulevate dokumentide skaneerimiseks,
tarkvara tekstituvastuseks ja luua dokumendiringluse töövoog; luua
kahe süsteemi vahel liides jne.
Etapi tulemiks on
tegevuskava, millele saab soovi korral lisada hinnangu probleemi
lahendamise tööde mahu ja maksumuse suurusjärgu kohta.
Nõustamise hind ja maksmine
Kõik organisatsioonid on erinevad ja nende probleemid unikaalsed.
Seetõttu ei ole meie nõustamisteenusel hinnakirja, kuna töömaht
varieerub suuresti.
Oleme valmis enne nõustamist 1−1,5 tundi tellijaga probleemist
vestlema ja selle eest tasu ei küsi. Seejärel teeme hinnapakkumise
esimese etapi töödeks. Kui see on vastuvõetav, esitame etapi lõpus
täpsustatud ülesandepüstituse koos tööde vastuvõtmise aktiga. Pärast
seda, kui tellija on aktile alla kirjutanud, saadame arve esimese
etapi tööde eest.
Reeglina võtab esimene etapp 1-2 päeva ja eeldab tellijalt
kaasatöötamist. Esimese etapi järel saame olenevalt probleemist kas
teha kindlasummalise hinnapakkumise teiseks etapiks või kogu teenuse
kohta või mõnel juhul hoopis leppida kokku, et teisel etapil käib
arvestus tööaja ja tunnihinna järgi. Tunnihind oleneb töömahust;
suurema mahuga töö tunnihind on väiksem. Etapi töö tulemused antakse
tellijale üleandmise-vastuvõtmise aktiga vastavalt valitud
maksmisskeemile. Kui arvestus on ajapõhine, esitame aruande, kus on
kirjas tööaeg 15-minutilise täpsusega.
Konfidentsiaalsus
OÜ Ajatunnetus sõlmib teenuse osutamisel tellijaga
konfidentsiaalsuskokkuleppe ja lähtub oma töös sellest, et
kogutavad, hoitavad ja kasutatavad tellija ja tema töötajate andmed
on konfidentsiaalsed.
Lisaks soovi korral saame pakkuda veel abi järgnevates
valdkondades:
Koolitus
Sisekoolituse korraldamine vastavalt tellija eripärale ja
koolituse eesmärgile.
Võimalikud koolituse teemad: äriprotsessid ja infohaldus;
taksonoomia ja metaandmed; sisuhaldustarkvara juurutamine;
digitaalse info säilitamine ja arhiveerimine.
Enne koolituse läbiviimist selgitame välja koolitusvajaduse ning
koostame või täpsustame koostöös tellijaga koolitusprogrammi.
Koolituse hinna määrame kokkuleppel ja see oleneb koolituse
mahust.
Nõuniku abi (coaching)
Nõuniku abi on mõeldud dokumendihalduritele, juhtidele ja
spetsialistidele, kes soovivad oma organisatsioonis midagi
infohalduse osas muuta, kuid ei tea täpselt, mida ja kuidas teha.
Nõunik aitab tellijal sõnastada soovitud muutuste eesmärgi, koos
leitakse üles takistused eesmärgi saavutamisel ja luuakse takistuste
ületamiseks tegevuskava. Nõunik toetab tellijat seniste
tegutsemisviiside analüüsimisel ja edasise tegevuse kavandamisel.
Teenuse hinda arvestatakse tööaja põhjal.
Abi projektijuhtimisel
Abistame infohalduse valdkonna projektide juhte, kes soovivad
tuge ja abi. Sellised projektid nagu üleminek uuele
sisuhaldustarkvara versioonile või teisele tarkvarale või
sisuhaldustarkvara juurutamine eeldavad teadmisi, mida
organisatsioonisisesel projektijuhil ei pruugi olla. Saame pakkuda
abi projektiplaani koostamisel, meeskonna kokkupanekul, eelarve
koostamisel, riskide juhtimisel ja projekti infovahetuse
korraldamisel.